EcoTank ei epätukkeutunutkaan | purnukka

purnukka

Koodinsekaisia kirjoituksia virityksistä ja kokeiluista.

EcoTank ei epätukkeutunutkaan

On kulunut jonkin verran aikaa siitä, kun ränttäsin mustesuihkutulostimista ja ongelmistani koskien EcoTank-tulostinta. Tehdäänpä siis tankkitulostimen vuosikatsaus ja -katsastus.

Kuvitellaanpa tilanne. Olet huomenna suorittamassa jotakin, jossa tarvitset paperisia lipareita avuksi. Tässä tapauksessa voisi kyse olla vaikka pienen ulkoilmakonsertin ääniteknisen patchlistan tulostamisesta. Helteisen kesäkuisen aamupäivän tuoksinassa tuikkaat sormesi näppäimille Ctrl+P ja annat palaa, toivoen että jotakin tapahtuu.

Tulostin tekee alkutaikatemppunsa ja pöytäkin siinä notkuu kun jotakin työntyy ulostustasolle...

oNkO tuLosTEeSSA raITOJA??????
oNkO tuLosTEeSSA raITOJA??????

...ja voi V*%¤UN H#LVE!%TN S%4=!MT% PER"KJ%NÄ!"#...

 

Tulosteessa on raitoja (ja vähän muutakin)

Tätä on jatkunut siis jo jonkin aikaa. Tulostimella tulostellaan automaatioskriptillä joka toinen päivä kaikkia värejä, eli käytön puutteesta tämä ei kyllä johdu.

Automaagiskriptin tuloste ns. hyvältä päivältä...
Automaagiskriptin tuloste ns. hyvältä päivältä...

Tulosteisiin ilmestyy raitoja viikottain toistuvasta tulostamisesta huolimatta. Talvella samassa tilassa pöhötti jopa ilmankostutin, koska huoneilman kuivuuskin voi kuivuttaa tulostuspäätä, mutta siitä ei ollut merkittävää apua raitojen ilmaantumiselle.

Raidat eivät tosin olleet enää pienin ongelma. Tulostin kun elelee kiltisti tuossa pöydällä, eikä sitä nyt ihan joka välissä siivoilla, joten se kerää sisuksiinsa myös vaikka mitä pölyn tapaista. Tämä kun yhdistetään vielä toistuviin kokosivuväritulosteisiin ja jatkuviin tulostuspään puhdistuksiin, on tuloksena musteen kertyminen paikkoihin joissa sitä ei kuuluisi olla.

Mustetuhruja paperin laidassa!
Mustetuhruja paperin laidassa!

Mustetuhruja kohdissa joissa tulostuspääkelkka kääntyy!
Mustetuhruja kohdissa joissa tulostuspääkelkka kääntyy!

Mustetuhruja paperin kulmissa!
Mustetuhruja paperin kulmissa!

Mustetuhruja kaikkialla!
Mustetuhruja kaikkialla!

Tätä mustetuhrujen ilmaantumista sitten seurailtiin jonkin aikaa. Lopputulema googlailun jälkeen on se, että mustetta tosiaankin kertyy johonkin päin tulostuspäätä kuljettavaa kelkkaa ja mahdollisesti myös ns. tulostuspään pyyhkijänsulkaan (kuminen lerputin lepoaseman vieressä, jonka tehtävä on pyyhkiä ylimääräiset tavarat pois tulostuspäästä eikä lisätä niitä siihen, että VINK VINK tulostinvalmistajille saatana.

 

Otan tulostimen ja kävelen

...SER-jätelavan luokse?

...verkkikseen?

...nääh, en ainakaan ostopaikkaan, koska takuu on jo ummessa ja ymmärtääkseni tuki ei ole kovin tukeva näissä tulostinkeisseissä.

Ja onhan tämä nyt selvästi käyttäjän virheistä aiheutunutta, eihän tulostimen voi olettaa toimivan kuin mikä tahansa muukin kodin elektroniikkalaite joka toimii silloin kun sitä tarvitaan eikä sitä tarvitse huoltaa kuin avaruusrakettia. Eiks je?

Siis nyt lähtee tämä tulostimenroikale kantoon. Ensin tärkeä työvaihe: jo aiemmin tulostinta availlessani huomasin, että tulostuspääkelkka ei liiku lepoasennostaan mihinkään jos se on sinne parkkeerannut. Siispä ensin tulostuspään tarkistusprintti tulille, sitten piuha seinästä kun kelkka on liikkeellä >:)

Tulostin lasketaan työskentelyalustalle asianmukaista hellyyttä käyttäen.
Tulostin lasketaan työskentelyalustalle asianmukaista hellyyttä käyttäen.

Sitten konepelti auki. Vasemmassa etulaidassa on kulmasaranaviritelmä, joka ei täysin aukea. Eri huolto-ohjevideoissa on erilaisia menetelmiä tämän avaamiseksi, itse valitsin ruuvarimenetelmän ja avasin kulman lähellä olevat pari ruuvia ja otin koko saranamekanismin irti kannen mukana...

Kulmasarana asianmukaisesti korostettuna
Kulmasarana asianmukaisesti korostettuna

...ja näin saadaan koko per...inteikäs masiina avautumaan ilman minkäänlaisia vaikeuksia (tai ainakin voin väittää näin, ja väittää myös etten *lainkaan* käyttänyt *juurikaan* fyysistä voimaa tämän avaamiseen)
...ja näin saadaan koko per...inteikäs masiina avautumaan ilman minkäänlaisia vaikeuksia (tai ainakin voin väittää näin, ja väittää myös etten *lainkaan* käyttänyt *juurikaan* fyysistä voimaa tämän avaamiseen)

Ja pölyähän sieltä löytyy. Ja mustetta. Tässä vaiheessa potuttaisi enemmän, jos huomaisi, että tuo tulostuspääkelkka ei liikkuisi lukitusta paikastaan mihinkään...mutta onneksi tässä oltiin viisaita ja tehtiin yllätyssammutus kesken tulostusoperaation! MUAHHAHHA!

Kaiken pahan alku ja juuri...
Kaiken pahan alku ja juuri...

Täältä sitten löytyykin kaikkea kivaa. Yllä olevassa kuvassa keskellä siis hukkamustesäiliöön johtava musteenimaisusieni, johon printteri pruuttailee ylimääräisiä musteita tehdessään puhdistuksia ja muita musteentuhlaustoimintoja. Sen vasemmalla puolella oleva musta pitkulainen kumiläpyskä on etsimämme "pyyhkijänsulka", ja se totisesti vaati tässä hieman putsausta.

Lisäksi siellä täällä oli mustepölypalleroita, jotka tietysti sitten liikkuvat tuon tulostuspään mukana ja aiheuttavat kaikenlaisia hienoja jälkiä :)

En ottanut juurikaan kuvia varsinaisesta putsailusta, koska kätösiä suojanneet kertakäyttökäsineet olivat melko musteiset. Joka tapauksessa suoritin seuraavat toimenpiteet:

  • "Pyyhkijänsulan" (printhead wiper blade) pyyhkiminen ylimääräisistä musteista

  • Hukkamustepatjan ja sen ympäristön siistiminen

  • Tulostuspään raaka ja barbaarinen puhdistaminen paperinenäliinalla (kirjaimellisesti laitoin sen alle taitellun paperinenäliinan ja vetelin kaiken ylimääräisen mustetuhrun pois – ja sitä tuhrua oli kyllä...pölyn ja musteen muodostama symbioottinen eliö poistui systeemistä!)

  • Tulostusalueen läheisten mustetuhrujen poisto, pölyn putsailu, yms.

Ja ei, en todellakaan tehnyt tätä putsausta asianmukaisilla välineillä. Varmasti jäi paperinenäliinan kuituja ja kaikenlaista kivaa tulostimen sisuksiin...mutta parempi se kuin pölymustemöykyt...

Hauskaa muuten, että näissä tankkitulostimissa on perinteiseen tulostuspäähän vaan "modattu" mustepatruunoiden tilalle tankkiputket...
Hauskaa muuten, että näissä tankkitulostimissa on perinteiseen tulostuspäähän vaan "modattu" mustepatruunoiden tilalle tankkiputket...

 

Toimii(han) se vielä?

Minähän olen tietysti koulutettu tulostinkorjaaja ja vielä virallistettu merkkisellainen (joo ei, en ole). Olin alkanut tähän hommaan puhtaasti sillä mentaliteetilla, että atomeiksi vaan, ja lopputuloksella ei ole väliä, koska tällä tulostimella ei paljoa tulostella jos se truuttailee mustetta mihin suinkin haluaa.

Noh, printteri putsauksen jälkeen kasaan ja töpseli seinään ja nozzle checkiä kehiin...

Oh! Tulostuspää ainakin osittain toimii vielä!
Oh! Tulostuspää ainakin osittain toimii vielä!

Oletinkin, että tämän paperinenäliinakidutuksen jälkeen tulostuspää on enemmän tai vähemmän kuiva. No, parin tulostuspään puhdistuksen jälkeen tilanne näyttikin jo paljon paremmalta:

Väripalkit palautuu!
Väripalkit palautuu!

Jo ensimmäisen testiprintin kohdalla huomattavissa oli se, että mustetuhrut loistivat poissaolollaan. Siis operaation päämäärä oli käytännössä jo saavutettu. Lisäksi parin puhdistussyklin jälkeen alkoi mustekin virtaamaan ihan kiltisti ja pääsin tulostamaan mitä ikinä sitten olin tulostamassa.

Minä 1 – Epson 0.

Ja totta tosiaan, nyt kun olen tulostellut kaiken mitä pitikin tulostella ilman yhden yhtä näkyvää mustetahraa (okei, ehkä yksi pieni läiskä tuli jostain printin alapuolelle... pitää tutkia tuon tulostusalueen lähiympäristö seuraavalla katselmuksella), voin todeta, että kannatti ilmeisesti tehdä tämäkin operaatio.

Videomateriaalia vastaavasta operaatiosta löytyy esim. tästä klipistä ja lukuisia muitakin kuvallisia opastuksia ties millä robottiäänillä.

 

...ja jatkossa...

  • Pitäisi varmaan sammuttaa printteristä virta aina kun sitä ei käytä. Koska se ehkä korkkaa/sulkee/tiivistää tulostuspään silloin kivemmin ja paremmin?

  • Ja pitäisi varmaan suojata printteri pölyltä paremmin...

  • Tulostusmedian (paperin) tulisi olla aina täysin suoraa ja oikean paksuista, koska pienikin vääränsuuntainen taipuma tai möykky aiheuttaa lisää harmia (tällä printterillä ei varmaan saisi edes tulostaa kovin paksulle paperille, kröh, mutta on sitä aika paksua A4-kartonkiakin joskus kokeiltu...)

Ja tiedänpä jo, että jossain kohtaa tulee sitten eteen hukkavärisäiliön täyttyminen. Sen vaihtaminen ja laskurin resetointi onkin kai vähän monimutkaisempi homma, koska yksityishenkilöille ei siihen vaadittavia softia/suojausavaimia niin vain annetakaan...

...mutta kaikesta tästä varmaankin jatkuu juttu sarjan seuraavassa osassa! (arvioitu ilmestymisajankohta: heti kun tulostinketutus kasvaa jälleen kynnysarvon yli)

Kommentit

Ei vielä yhtään kommenttia!

Jätä kommentti

Kommentoidessasi ip-osoitteesi ja nimimerkkisi tallennetaan systeemiin.